Przygotowania do ciąży to często dobry sposób na zmianę swoich nawyków żywieniowych oraz rozpoczęcie zdrowego trybu życia. Oprócz diety warto zwrócić uwagę także na kilka innych rzeczy, jak i również rozważyć wykonanie kilku badań, często tych zupełnie nieoczywistych. Na co trzeba przede wszystkim zwrócić uwagę podczas przygotowania do ciąży?
Dieta obojga rodziców i brak nałogów
Zdrowy tryb życia to coś, o czym mówi się nieustannie w wielu różnych mediach. Służy on utracie wagi, lecz przede wszystkim powinien mieć za zadanie utrzymanie organizmu w optymalnym stanie. Zbilansowana dieta odgrywa szczególnie ważną rolę w przypadku par starających się o dziecko. Par, ponieważ istotne jest zadbanie o odżywianie się obojga przyszłych rodziców.
Pamiętaj, by spożywać odpowiednie ilości białka, węglowodanów, tłuszczy oraz witamin i minerałów. Przed samą ciążą nie musisz w zasadzie unikać żadnych pokarmów, choć warto radykalnie ograniczyć słone i niezdrowe przekąski w stylu chipsów, a także słodzone napoje oraz kofeinę i teinę zawartą w kawie i herbacie. Rodzice powinni całkowicie wyeliminować z diety alkohol, a także nie palić papierosów ani nie przyjmować narkotyków.
Udaj się do ginekologa i… do dentysty
Ginekolog powinien przede wszystkim wykonać cytologię, może także pobrać wymaz z szyjki macicy w celu wyeliminowania ewentualnie istniejących chorób. Warto także zdecydować się na mammografię oraz USG dróg rodnych, ponieważ nowotwory w ciąży leczy się znacznie trudniej. Oprócz tego warto wykonać rutynową morfologię, sprawdzić czynnik Rh (jeśli go nie znasz), a także przebadać się pod kątem niedoczynności tarczycy.
Oprócz tego odwiedź koniecznie dentystę w celu rutynowego przeglądu. Nieleczona próchnica zagraża dziecku, a leczenie innych dolegliwości w ciąży może być przyczyną dodatkowego stresu, którego należy unikać.

Co suplementować kilka miesięcy przed zajściem w ciążę?

Kilka miesięcy przed planowanym zajściem w ciążę warto rozpocząć spożywanie kwasu foliowego. Koniecznie potrzebny jest on podczas kształtowania się układu nerwowego płodu. Inne witaminy lub minerały trzeba spożywać wyłącznie wtedy, kiedy w organizmie występuje ich niedobór. Jeśli podejrzewasz ubytki na przykład witaminy D lub magnezu – czyli najczęściej suplementowanych rzeczy – skonsultuj się z lekarzem i poproś o skierowanie na odpowiednie badania.
Zamiast relaksu przed telewizorem wybierz ten na spacerze
Oczywiście nawet w codziennym życiu powinno się unikać nadmiernego stresu, jednak jego wystrzeganie się to szczególnie domena przyszłych rodziców. Odprężeniu się sprzyja wiele czynności i warto postawić zwłaszcza na umiarkowaną aktywność fizyczną. Pilates, fitness lub innego rodzaju ćwiczenia wzmocnią kręgosłup, joga pomoże się zrelaksować, a spacery pomogą wzmocnić nogi i oderwać myśli od pracy czy trosk.
Okres przed ciążą nie powinien w zasadzie różnić się od zwykłego dbania o zdrowie. Okresowe badania to także coś do regularnego kontrolowania i staranie się o dziecko to dobry pretekst, by je wykonać.