Jak się przygotować do ciąży

Przygotowania do ciąży to często dobry sposób na zmianę swoich nawyków żywieniowych oraz rozpoczęcie zdrowego trybu życia. Oprócz diety warto zwrócić uwagę także na kilka innych rzeczy, jak i również rozważyć wykonanie kilku badań, często tych zupełnie nieoczywistych. Na co trzeba przede wszystkim zwrócić uwagę podczas przygotowania do ciąży?


Dieta obojga rodziców i brak nałogów


Zdrowy tryb życia to coś, o czym mówi się nieustannie w wielu różnych mediach. Służy on utracie wagi, lecz przede wszystkim powinien mieć za zadanie utrzymanie organizmu w optymalnym stanie. Zbilansowana dieta odgrywa szczególnie ważną rolę w przypadku par starających się o dziecko. Par, ponieważ istotne jest zadbanie o odżywianie się obojga przyszłych rodziców.
Pamiętaj, by spożywać odpowiednie ilości białka, węglowodanów, tłuszczy oraz witamin i minerałów. Przed samą ciążą nie musisz w zasadzie unikać żadnych pokarmów, choć warto radykalnie ograniczyć słone i niezdrowe przekąski w stylu chipsów, a także słodzone napoje oraz kofeinę i teinę zawartą w kawie i herbacie. Rodzice powinni całkowicie wyeliminować z diety alkohol, a także nie palić papierosów ani nie przyjmować narkotyków.


Udaj się do ginekologa i… do dentysty

Ginekolog powinien przede wszystkim wykonać cytologię, może także pobrać wymaz z szyjki macicy w celu wyeliminowania ewentualnie istniejących chorób. Warto także zdecydować się na mammografię oraz USG dróg rodnych, ponieważ nowotwory w ciąży leczy się znacznie trudniej. Oprócz tego warto wykonać rutynową morfologię, sprawdzić czynnik Rh (jeśli go nie znasz), a także przebadać się pod kątem niedoczynności tarczycy.
Oprócz tego odwiedź koniecznie dentystę w celu rutynowego przeglądu. Nieleczona próchnica zagraża dziecku, a leczenie innych dolegliwości w ciąży może być przyczyną dodatkowego stresu, którego należy unikać.

Co suplementować kilka miesięcy przed zajściem w ciążę?

Kilka miesięcy przed planowanym zajściem w ciążę warto rozpocząć spożywanie kwasu foliowego. Koniecznie potrzebny jest on podczas kształtowania się układu nerwowego płodu. Inne witaminy lub minerały trzeba spożywać wyłącznie wtedy, kiedy w organizmie występuje ich niedobór. Jeśli podejrzewasz ubytki na przykład witaminy D lub magnezu – czyli najczęściej suplementowanych rzeczy – skonsultuj się z lekarzem i poproś o skierowanie na odpowiednie badania.


Zamiast relaksu przed telewizorem wybierz ten na spacerze


Oczywiście nawet w codziennym życiu powinno się unikać nadmiernego stresu, jednak jego wystrzeganie się to szczególnie domena przyszłych rodziców. Odprężeniu się sprzyja wiele czynności i warto postawić zwłaszcza na umiarkowaną aktywność fizyczną. Pilates, fitness lub innego rodzaju ćwiczenia wzmocnią kręgosłup, joga pomoże się zrelaksować, a spacery pomogą wzmocnić nogi i oderwać myśli od pracy czy trosk.
Okres przed ciążą nie powinien w zasadzie różnić się od zwykłego dbania o zdrowie. Okresowe badania to także coś do regularnego kontrolowania i staranie się o dziecko to dobry pretekst, by je wykonać.